NOx-fondet har siden 2008 utbetalt ca. 1,2 milliarder kroner i støtte til motorbytte med SCR. Bare hittil i 2024 er det gitt over 300 millioner kroner i nye støttetilsagn. Tiltakene har gitt energieffektivisering, reduserte klimagassutslipp og betydelige NOx-reduksjoner.
Nå blir imidlertid motorbytte med SCR innhentet av lovpålagte krav. Krav til IMO Tier III-nivå (meget lave NOx-utslipp) har i praksis vært gjeldende siden 2021 for de fleste motorbytter og større motorombygginger sør for Stadt. Fra 1. mars 2026 vil dette kravet gjelde for hele norskekysten. For NOx-fondet blir det derfor vanskelig å vurdere om støtte til motorbytte virker utløsende eller om dette uansett ville blitt gjort av nødvendighet.
På bakgrunn av dette blir støttemuligheten for motorbytte med SCR avviklet. Siste runde med behandling av slike søknader vil finne sted på NOx-fondets styremøte den 10. desember 2024. Søknader bør sendes inn til NOx-fondet innen 25. november.
Maksimal støtteandel for motorbytte med SCR vil være 50 % ved behandling og vedtak 10. desember. Støtteandelen er redusert fra ordinært 70 % for å ha midler til at flest mulig søknader kan få positivt tilsagn denne siste tildelingsrunden.
Støttetak for alle søknader
For alle tiltakstyper innføres det et maksimalt støttebeløp per søknad på 100 millioner kroner. Denne begrensningen innføres umiddelbart for alle søknader til behandling (eksisterende tilsagn påvirkes ikke). Årsaken til innføring av maksimalt støttetak er at flere søknader da kan støttes.