Gammelt fiskefartøy skal skiftes ut med et nytt miljøvennlig skip
Bluewild AS har fått tilsagn om støtte av NOx-fondet på 25 millioner kroner under flåtefornyelsesprogrammet. Den nye fabrikktråleren skal ferdigstilles i utgangen av 2023.
Bluewild AS har fått tilsagn om støtte av NOx-fondet på 25 millioner kroner under flåtefornyelsesprogrammet. Den nye fabrikktråleren skal ferdigstilles i utgangen av 2023.
NOx-fondet lanserte 10. august 2020 et støtteprogram for flåtefornyelse med investeringsstøtte til nybygg som erstatter eldre skip med avgiftspliktige utslipp. Formålet med støtteprogrammet er å bidra til at eldre skip, som ellers ville ha fortsatt med høye avgiftspliktige NOx-utslipp, erstattes av nye skip med lave NOx-utslipp (tier III eller bedre).
Fiskeriselskapet Bluewild skal bytte ut den gamle tråleren Langenes som ble bygget 1986 med et nybygg som skal fiske på kvoter for torsk, sei, hyse og reke. De har fått tilsagn om støtte på 25 millioner kroner av NOx-fondet og det er estimert til å redusere 85 tonn NOx mindre enn det gamle skipet.
Det nye skipet får navn etter konseptet ECOFIVE – eco-friendly fishing vessel. Det skal bidra til mer bærekraftig fiskeri ved å levere solide effekter på områdene miljø, kvalitet, sikkerhet, økonomi og samfunn.
– ECOFIVE vil umiddelbart gi økt verdiskaping regionalt og nasjonalt ved at båten skal bygges i Norge. I tillegg vil prosjektet kunne gi nasjonale og internasjonale markedsmuligheter for designselskap, utstyrsleverandører og verft. Skipet vil ha et gjennomsnittlig lavt drivstofforbruk og utslipp. Spesielt under tråling i lav fart vil vi kunne oppnå reduksjon av CO2-utslipp på opptil 40 prosent, og NOx-reduksjon på opptil 70 prosent sier Tore Roaldsnes, administrerende direktør i Bluewild.
Ulstein leverer design og engineering, og utstyrspakke for kraftsystemet som består av generatorer, elektromotorer for propulsjon inkludert frekvensomformere, ett komplett batterisystem, tavler og distribusjonsløysing, og kontrollsystem for kraft- og energistyring. Den nye tråleren skal ha et effektivt hybridanlegg med to propeller som kan kombinere batteri med både dieselelektrisk og dieselmekanisk framdrift. Dette vil redusere forbruk av drivstoff med 25 prosent.
– Dette er et spennende prosjekt og en meget bra utvikling for fiskeflåten. Dette er faktisk det største prosjektet NOx-fondet har støttet i fiskeflåten og tiltaket har signifikante NOx-reduksjoner. Vi håper dette vil motivere og stimulere til flåtefornyelse i andre rederier, sier daglig leder Tommy Johnsen.
Her kan du se filmen som presenterer prosjektet:
ECOFIVE from LIVEPROFIL-MEDIARIKS on Vimeo.
Her kan du lese mer detaljert om prosjektet gjennom vedlagte pressemeldinger:
Pressemelding Bluewild
Pressemelding Ulstein-Bluewild kontraherer fabrikktråler, nytt design fra Ulstein
Pressemelding Ulstein-Ecofive full utnytting av fangsten
Pressemelding Ulstein-Hybrid framdriftssystem med stor miljøgevinst