Skipsrevyen har siden 1997 hedret norsk skipsbygging og design gjennom utmerkelsen Ship of the Year. I år så gikk prisen til Westcon Yards Ølen, som er ansvarlig for konstruksjonen av fartøyet, Ulstein Design & Solutions, som er designerne, og rederiet Bluewild i Ålesund. Bluewild har fått tilsagn om støtte på 25 millioner kroner fra NOx-fondet gjennom flåtefornyingsprogrammet for å redusere 85 tonn NOx.
- Dette er ein høgthengande pris som er godt kjent ute i marknaden. Det er difor kjekt at ein norsk trålar får denne utmerkinga, og viser at norske fiskefartøy er verdsleiande når det gjeld å ta i bruk ny og miljøvenleg teknologi, seier Jan Ivar Maråk, assisterande direktør i Fiskebåt og nestleiar i NOx-fondets styre.
Det er ikke første gang Skipsrevyen utdeler Ship of the Year til skip som har fått støtte av NOx-fondet. I 2020 kåret Skipsrevyen Ship of the Year til Ro Vision, verdens første hybride brønnbåt. Rederiet Rostein fikk støtte til å installere batteri-hybridisering og SCR-anlegg og fikk utbetalt ca. 13 millioner kroner for å redusere ca. 90 tonn NOx per år.
I 2014 gikk prisen til fergen Ampere. Den ble bygget ved Fjellstrand for rederiet Norled. Fergen er i drift den dag i dag og trafikkerer sambandet Lavik - Oppedal på Sognefjorden. NOx-fondet ga ca. 10 millioner kroner i støtte til Norled for å bygge helelektrisk ferge hvor det reduseres ca. 28 tonn NOx hvert år.
I 2013 gikk prisen til offshoreskipet Seven Viking. Fartøyet var bygget ved Ulstein Verft for Eidesvik Offshore ASA og Subsea 7. Eidesvik fikk utbetalt ca. 3 millioner kroner for å installere et SCR- renseanlegg som redusere årlig NOx-utslipp med ca. 38 tonn.
I 2012 gikk prisen til offshoreskipet Normand Solitaire (tidligere Far Solitaire). De fikk 5,3 millioner kroner i støtte til å installere et SCR-anlegg. Dette gir en NOx-reduksjon på ca. 55 tonn per år.
Her kan du lese mer om fartøyet Ecofive:
Skipsrevyen
Fiskebåt