Formålet er å lette på noen av de begrensningene som ligger i NOx-fondets ordinære støtteordning for mer langsiktige prosjekter med vesentlige reduksjoner i klimagassutslipp. Støtten er ment å supplere der andre offentlige støtteordninger ikke virker tilstrekkelig dekkende eller utløsende, og på den måten bidra til at nasjonale utslippsmål i 2030 blir nådd for både NOx og CO2.
Programmet premierer tiltak med vesentlige CO2-reduksjoner ved å gi bedre støttebetingelser enn i ordinær støtteordning.
Enova og NOx-fondet har forskjellige formål. Samtidig kan noen prosjekter innen maritim transport unntaksvis kvalifisere for støtte fra begge aktørene. Dersom det er tilfellet, vil det kunne ha betydning for vurderingen av søknaden.
Støtte fra henholdsvis NOx-fondet og Enova til ulike kostnader i et totalprosjekt, er som regel helt uproblematisk. Et eksempel kan være at NOx-fondet støtter selve fartøyet (flåtefornyelse og/eller logistikkoptimalisering som tiltak), mens Enova støtter nullutslippsteknologier som batteri, ammoniakk og hydrogen installert i fartøyet. Søker må imidlertid alltid i søknaden, både til NOx-fondet eller Enova, oppgi om det er søkt om eller mottatt støtte til prosjektet fra andre virkemidler.
I utgangspunktet støtter ikke NOx-fondet og Enova de samme kostnadene, men unntaksvis kan enkelte prosjekter kvalifisere for dette. Hvordan dette håndteres har vi beskrevet i tabellen under. Ta kontakt før du sender inn søknad hvis det er behov for avklaring rundt dette.